Gumman kör flygplan. Det har
varit en vecka med både upp och ned som vanliga veckor är. Vi bestämde oss för
att gammelkatten skulle få somna in på kökssoffan som idag. Sedan blev han pigg
och matglad igen och då ställde vi in avrättningen.
Nu får han hänga med ett tag
till. Jag resonerar så att så länge ett djur inte verkar ha ont och äter och
det kommer ut som det ska i andra änden, då får de leva även om de är gamla och
skröpliga för övrigt. Han gillar att sitta i fönstret och titta ut, sedan har
han köksbordet som han bor på. Låt det få vara så hans sista tid i livet. Har
inte hjärta att neka honom något.
Annars överlevde vi ju den
22 november. Inget speciellt hände här i alla fall. Domedagen är inställd den
också. Nu får vi vänta tills 21 december.
För Niklas på bilverkstaden
var det inte en vanlig dag. Han kommer att komma ihåg den dagen, då allt körde
ihop sig. Folk väntade på bilar och nya kom in, det var inspektioner av bilar
från någon myndighet. Det resulterade i att jag fick köra flygplan.
Min lilla bil blev inte klar
före lunch. I andra yrken kan folk skippa sin lunch och ta en macka i farten om
det kör ihop sig. Men inte på bilverkstaden, prick klockan tolv ska de vila och
äta. Om det så står trehundra bilar i kö för att komma in, det spelar ingen
roll.
Jag blev lovad att få låna
en bil istället, det för att jag skulle slippa gå omkring i några timmar till
och skrota på stan. Hade redan gått igenom hela Coop i en timme, vridit och
vänt på diverse matvaror. Impulsköpte små efterrättsformar som kan både stå i
ugn och i frys. Perfekta för en panacotta eller en hopslängd tiramisu. Nu köpte
jag bara fyra, så fler gäster får inte komma.
När någon säger att jag kan
låna en bi,l så känns det inte bra. För det första så måste jag ha lång startsträcka att lära känna en bil. Har efter tre veckor börjat vänja mig vid
lillbilen, nu skulle jag plötsligt kasta mig in i en annan bil och köra tre mil
hem och tre mil tillbaka.
Verkstadskillen lotsade mig
fram till en väldigt futuristisk sak som stod där. Den var så där låg fram och
lite sportig. Stor såg den också ut att vara.
Det började med att jag inte
kunde få fram sätet, verkstadskillen fick gå ur och titta mellan mina ben, där
fanns ingen spak.
Bilen var utrustad med
elektrisk anordning, en knapp som höjde, sänkte, tippade fram och bak, samt
sköt stolen i den benlängd man ville ha.
Redan där kände jag mig lite
vilsen, insåg desperat att mina körglasögon låg kvar i lillbilen. Jag var vid
det laget ganska högröd i ansiktet av anspänningen. Det är inte lätt för gummor
att ställa om sig från puttebil, till flygplansmodell.
Jag tjöt om att jag måste ha
mina glasögon, verkstadskillen ilade iväg och kom tillbaka med dem i högsta
hugg.Lillbilen hade stått upphissad så han hade fått klättra in i den.
Med dem på näsan skulle jag
starta eländet. Det fanns ingen nyckel!
-
Tryck ned
kopplingen och trampa på bromsen, sa killen. Tryck sen på starknappen.
Jag gjorde som jag blev
tillsagd, även om det kändes helt fel och konstigt.
Bilen brummade igång. Jag
glömde och fråga hur man ställde in backspeglarna, beslutade mig för att inte
titta i dem i alla fall. Jag skulle bara köra E4 fram, de där bakom skulle få
sköta sitt bäst de ville. Jag var glad om jag kunde köra rakt fram.
Jo, så var den sexväxlad
också. En till växel att hålla reda på. Hade problem när det blev fem stycken
en gång i tiden.
Sagt och gjort, jag körde
iväg och det gick bra tills jag kom ut på E4, där går det inte att ligga och
krypköra precis. Men så var det den sjätte växeln, hade lyckats fått i femman,
den låg ju ungefär där alla normala bilars femte ligger.
Beslutade mig då att inte
lägga mig i den sjätte, skulle bli problem i mitt huvud då.
Jag blev lite övermodig, man
blir lätt det i flygplan. Det var blåa staplar och instrumentpanelen liknade en
cockpit. Vad de blåa staplarna betydde har jag ingen aning om, jag hade fullt
sjå att titta på vägen.
Då dök det en lastbil upp i periferin,
det betydde att jag måste om den i någon trög backe. Om tradarna höll normal
hastighet även där så skulle det vara ok. Men vägen är konstruerad så att det
finns omkörningsfiler, en tvåett väg med räcken på bägge sidor.
Tänkte en gång till om jag
skulle lägga i den där sjätte, men jag brakade om på femte. Hittade
varvtalsräknaren och såg att den var ju inte så fasligt hög, det var långt kvar
till det röda.
Hej vad de gick, bilen sköt
förbi långtradaren. För en tiondels sekund kände jag mig som ”The king of the road”.
Såg till min förvåning att jag låg i 130, saktade snabbt ned till mina vanliga
100. Det kändes bäst så.
Har för det mesta haft bilar
som känns som om de ska gå sönder vid omkörning, här var gasen alldeles för
lätt.
Svängde in till vår by,
skulle lägga i fyran, var lite rädd att den där sjätte skulle komma i istället.
Så jag knixade till spaken lite för mycket och hoppsan, där var det tvåan. Hade
jag haft ögonen på varvräknaren då så var den nog i botten. Tyckte synd om
bilen, luktade det inte lite bränt?
Tog mig till ICA och
parkerade. Tryckte på låsmojängen på nyckel och det blinkade till och
backspeglarna vek ihop sig som rädda musöron. När jag gick från bilen så lös
framljusen, fick gå tillbaka för att se om bilen var ok, då slocknade de.
Har läst om en finess bilar
har idag, det heter follow me home, för nattsuddare. Det betyder att bilens
lysen inte stänger av direkt då man låser den. De lyser upp ens tillvaro medan
man vacklar kring i mörkret.
Lyckade handla lite fast jag
hade nog ett ganska högt blodtryck, det blev för mycket att köra flygplan i tre
mil.
Träffade en bekant och
pratade, plötsligt vek sig backspeglarna ut igen. Jag hade inte tryckt på
låsmojängen. Kände om bilen var låst, det var den.
Jag är alltid lite rädd att
känna på låsta bildörrar, kanske finns det ett larm som börjar ljuda högt. Jag
skulle inte ha en aning om hur man stänger av det.
Väl hemma såg jag att när
jag lade i backen, så kom det en bild i backspegeln på det som jag hade bakom
mig.
Parkerade fint framför huset, låste bilen, backspeglar vek lydigt in sig. Skulle sedan gå ut och visa gubben, när jag närmade mig bilen vek den lika lydigt upp speglarna. Ingenting mer, när jag sedan flyttade mig längre från bilen så vek de ned sig igen. Som en ledsen hund när matte inte ville ge den godis. Insåg sedan att det hade med nyckeln som jag hade i fickan. När ägaren kommer travande så spetsar bilen sina öron, redo för ännu en åktur.
Fast nyttan med den finessen förstår jag inte.
Idag ska gubben köra bilen
till stan, han kan nog med alla de där växlarna bättre än jag. Sen vill jag att
han ska få köra lite flygplan också.
Lillbilen är klar och jag
kan skrutta hem i den. Det känns tryggt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar